zaterdag 6 februari 2010

Diele pastilles honing

In het roodmetalen blikje zit helaas geen praktische één-eruit-en- weer-dicht-opening, nee, het complete deksel moet van de stevige meeneemverpakking af gedraaid worden om een Diele te bemach- tigen. Dat is op zich wel onhandig voor een keelpastille die vroeger adverteerde met de slogan "Diele, het lekkerste snoepje tussen de wielen". Daarmee implicerend dat het een mondverfrisser betreft voor met name autobestuurders. Die dan dus wel mooi tegen een paal aanrijden in een poging het blikje te openen tijdens de rit. Of de autovloer vol pastilles gooien..
Diele, sinds 2003 uit de fabriek van het Duitse Kalfany afkomstig, is in ieder geval in diverse smaken (menthol, honing, citroen) te koop; hoewel een overzichtelijke eigen website op internet tot nu toe ontbreekt. Een blikje is gevuld met vele kleine donkerbruin transparante suikerpastilles, allemaal met de letter 'P' in reliëfop- druk op beide bolle kanten. De 'P' van pastille? Geen idee!
De pastille is hárd, maar toch nog redelijk makkelijk met de kiezen in karamelschilfers kapot te breken (tandenplakfactor: 6), al zegt de tekst op het doosje dat de pastilles één voor één langzaam in de mond moeten worden opgelost. Bij sabbelen komt snel een zoete honingsmaak vrij, die zich raar genoeg in de vorm van menthol 'n weg naar neus en keel baant. Achterop de tong blijft een frisse tin- teling achter. Met hoofdingrediënten als 'suiker', 'glucosestroop' en 'plantaardige olie' is de pastille nauwelijks medicinaal te noemen, maar die scheut menthol verfrist zeker en honing smaakt altijd lek- ker, toch?!
Eindoordeel: 7,0.

18 opmerkingen:

  1. diele honing pastilles........ HEERLIJK!!!!!

    XX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ALs je het snoepje omdraait is het duidelijk een "d".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vrielink, Enschede4 maart 2011 om 13:12

    Wij,mijn vrouw en ik, gebruiken dagelijks en vooral s'avonds en s'nachts zeer regelmatig de Diele,honingsmaak,zonder suiker. Heerlijk tegen een droge mond.Wij halen 3 doosjes per paar weken. Maar... wij haten het openen van de doosjes.U weet wat ik bedoel.Is daarvoor geen oplossing mogelijk,b.v. schuifje in deksel.????????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedenavond, daar is dus ná 12 jaar nóg niks aan veranderd!! Ik heb net mijn ervaring hier beschreven. Ik heb nog nóóit een verpakking gehad die zó moeilijk was om open te krijgen. Mvg L te E

      Verwijderen
  4. ik eet nu diele drop omdat ik zere keel heb , ik ben over 9 dagen jarig . jeuj ik ben happy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het zijn heelen lekkere snoepjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gatverdarri wat zijn deze snoepjes smerig.
    Nasmaak van bijna een week!
    Nooit meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. bij een hoest bui ,neem ik regelmatig diele pastilles ..werk direct ...en beter als een cödiene pilletje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook ik ben fan van de diele honing pastilles. Tot mijn verbazing is er regelmatig groot verschil in gewicht. Deze week kocht ik twee doosjes. Een doosje woog 70gr en het andere 96gr. Dit was zo te voelen en ook te zien. Hoe kan dat nou. Heeft iemand anders dat ook opgemerkt?/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wahahaha, er staat een "p" op...
    Draai hem om en je hebt de d van Diele.... :/

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij ( ik en een vriendin van mij )hebben alletwee een doosje diele gekocht. Er zit nu een actie stikker op waarmee je een vakantie kan winnen. Dat hebben wij natuurlijk gedaan en kwamen erachter dat de codes gelijk waren aan elkaar. Toen hebben wij nog twee doosjes gekocht en tot onze grote verbazing waren deze ook gelijk aan elkaar... HOE THE FACK KAN DIT!?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik ben bas en heb een speciale verzameling... ik spaar al jaren lege diele doosjes.. op dit moment staat de teller op 341 doosjes..
    mochten jullie nog volle doosjes hebben... dan eet ik ze wel leeg en kan ik mijn verzameling aanvullen.
    gr. bas

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De p staat voor Pullmoll, dat de Duitse naam van het merk is. Als ANZJ op het moederbedrijf "Kalfany" is gekomen had hij/zij wel even verder kunnen zoeken :). De "P" van "Pulmoll" dus. Bas, als je ze verzamelt kun je dus ook Duitse blikjes aan je verzameling toevoegen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ze doen me denken aan mijn overleden oma. Zij at ze ook altijd! Echt een dejavu

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Doosje heeeel moeilijk te openen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Doosje is zo moeilijk te openen dat je er wel heel lang mee doet! En dan mankeer ik niet eens iets aan mijn handen….

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb voor het eerst zo 'n blikje gekocht op een station, om tijdens een treinreis wat lekkers in de mond te hebben. Ik had er eerlijk gezegd nog nóóit van gehoord. Maar het is wel de laatste keer dat ik zo'n blikje gekocht heb. Wát een drama om die deksel eraf te krijgen, zeg! Een medepassagier zag mij worstelen en vroeg of hij kon helpen, aangezien hij mijn door pijn verbeten gezicht zag. Ik heb er pijnlijke polsgewrichten aan over gehouden! Nee, ik koop deze NÓÓIT, maar dan ook NÓÓIT meer!! De medepassagier mocht het blikje houden, en ik heb op het volgende station maar een rolletje pepermunt gekocht. Héérlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Smaak is goed maar de verpakking is echt slecht ik wou een snoepje pakken in de avond en ik kreeg hem niet meer open

    BeantwoordenVerwijderen