zondag 5 juni 2011

De Echte pittigzoete Sneker Zoethoudertjes

Potverdorie; dat zijn flink bepoederde dropjes die uit bovenstaand (bruin) doosje van Oldtimers rollen. Door 't zoethoutpoeder heen zijn nog net de reliëfletters SZH te herkennen bovenop deze Sneker Zoet Houdertjes. Door de illusoire J. Douwenga bedacht in 1953 om rust op het rumoerige voetbalveld te krijgen in de derde klasse Friese Onderbond (meer over deze ontstaansgeschiedenis op de achterkant van de verpakking). Maar wát een goed idee om stevige zoete drop in zoethoutpoeder te wentelen in plaats van de gebrui- kelijke overmaat aan suikerkorrels of soms salmiakpoeder. Geen ander dropje kent een dergelijke coating. Maar wie van zoethout houdt, wordt inderdaad zoetgehouden en doet goed dit zoet te kopen.
Het kost enige moeite de zoethoudertjes door te bijten. Het betreft een taai dropje met korrelige vulling. De authentieke Arabische gom geeft dus ook hier weer zijn kenmerkende stevigheid en beet: tandenplakfactor: 6. Het is in ieder geval een zoet dropje, maar om eerlijk te zijn overheerst de smaak van zoethout verder alles. Dit smaakt puur naar zoethout. Lekker dus. En een beetje pittig. Het is de verrukkelijke smaak van kauwen op zoethout zonder het drade- rige gelebber wat daarbij hoorde. Snekers Vooruit!
Eindoordeel: 9,0.

8 opmerkingen:

  1. Hmmm jaaaa, ik vind deze zoooo zalig.
    Op de een of andere manier is het dan weer wel zo, dat ik deze drop ook weer niet iedere keer ga kopen. Daarvoor is 'ie denk ik net iets te apart en net naast de klassieke dropsmaak gepositioneerd. Een echte aanvulling op het dropspectrum.
    Dit is een uniek en waardevol dropje dat nooit meer mag verdwijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is verdwenen sinds van Heertum de boel onder handen heeft genomen. Dit product is niet meer hetzelfde helaas. Doe dus vooral geen moeite, het smaakt als een zacht dropje dat je met twee happen door kan slikken. Ik ben heeeeel teleurgesteld

      Verwijderen
  2. De lekkerste salmiak drop ooit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is mijn favoriete dropje. Inderdaad de lekkerste salmiak drop ooit. Samen met de Echte Salmiak Klinkers een unieke dropbeleving. Verslavend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helaas hebben ze dit heerlijke snoepje weer veranderd,
    Gelukkig maar want ik was er verslaafd aan, maar deze flauwe hap, kan ik wel van af blijven.
    Ik koop ze niet meer

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het helemaal eens met Alfred, deze drop is flauw en niet te pruimen.
    Zonde van het geld. Ik schakel wel door naar een beproefd dropmerk,dit is niet lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor mij gevoel smaken deze zoethoudertjes helemaal niet meer zoals ze een aantal jaar geleden smaakten. Tijdens een zoektocht op google kwam ik hier uit en ik kan helemaal de vorige reakties beamen: De zoethout-smaak is vrijwel verdwenen en aan de drop zelf zit ook niet zo veel smaak meer, behalve die van suiker. Zal me niets verbazen als het 'zoethout' poeder er inmiddels alleen nog maar op lijkt.

    Je eet ze nog makkelijk weg, dat dan weer wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een van de allerlekkerste dropjes deze zoethoudertjes. Heerlijk! Onderweg op de fiets heb ik altijd een doosje bij me, gaan snel op. Snelle Zoet Houders. Ik hoop dat jullie ze nog lang blijven maken!
    Hans

    BeantwoordenVerwijderen